|
||||||||
Zanger, auteur, componist en Multi instrumentalist (guembri, mandoline, ngoni) Aziz Sahmaoui (Marakesh 1962) groeide op met de muziek van de gnawa, de religieuze sufi groepen wier voorouders als slaven zijn gehaald van de andere kant van de Sahara. Hij verhuisde naar Parijs waar hij het Orchestre National de Barbès oprichtte dat een mix speelde van reggae en Raï met Noord-Afrikaanse invloeden. De groep maakte twee albums, nog later werkte hij met Joe Zawinul, oprichter van Weather Report, Aziz werkte mee aan het album 75 van het Zawinul Syndicate. Al deze invloeden vinden we terug in de drie albums die hij maakte met het University of Ghana gezelschap. De groep bevat muzikanten uit diverse windstreken zoals Frankrijk, Senegal en de Magreb, de muziek bevat elementen zoals de Noord-Afrikaanse muziek uit Parijs, ethno jazz, Raï, Chaobi en traditionele West-Afrikaanse muziek. Op dit album zijn geremasterde versies te horen van de albuma University of Gnawa uit 2011, Mazal uit 2014 enPoetic Trance uit 2019 en er zijn bonustracks. De basisbezetting van de band is een man of zes, daar komen een aantal gastmuzikanten bij. Op het cd boekje worden 15 muzikanten vermeld, de namen volgen aan het eind van dit verhaal, de teksten van de nummers worden in drie talen afgedrukt, Engels, Frans en Arabisch, chapeau ! De muziek varieert van contemplatieve klanken tot uiterst opzwepende muziek, live moet deze band een groot feest zijn, het tempo is vaak razendsnel gelijk een sprint in de Tour ( “Ana Hayou”). Enorm aansprekende muziek waarbij alles perfect in elkaar grijpt, de combinatie van exotische instrumenten, elektrische gitaar en deinende ritmes en meerkoppige zang vormt een prachtige klankvolle synthese. Het muzikale spectrum van deze groep is duidelijk breder dan die van de steeds groter wordende groep van “Touaregblues” groepen. Zoals gezegd zijn de teksten te volgen, ze gaan over allerlei zaken maar ze hebben wel iets gemeenschappelijks, de trots van het Afrikaanse continent. Er is ook het directe commentaar op de leefomstandigheden in Afrika : “Fatima, on the ruins of her destroyed home…. Sitting, she cries and cries. It was her very own palace. It is no longer…to whom can she complain? Her house is destroyed. It’s just a pile of stones. A victim of the sadness and disaster of war, Between the right and the left, She tells the story of the injustice that befell her”, een gedeelte van de tekst in het nummer ”Maktoube?”. Kortom, meer dan de moeite waard deze “Best of” en weer een product uit Frankrijk , wat gebeurt er veel positiefs op muzikaal gebied in La France. Jan van Leersum
|
||||||||
|
||||||||